här kommer den äntligen...

Min receptkategori är äntligen här...här kommer det första recepten på mina äppelsnitt som jag fått av en supersnäll kund på jobbet!

2-3 äpplen
1msk socker
1 tsk kanel

Skala äpplena och ta bort kärnhusen, skär i tunna klyftor. Blanda runt i en skål med sockret och kanelen.

2 ägg
1 3/4 dl socker
2 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
50 gr  smör
1 dl vatten

vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Smält matfettet på svag värme, häll i det kalla vattnet och tillsätt blandningen under omrörning. Häll smeten i en väl smord form (ca 20x30cm) stick ner äppelklyftorna i smeten. Grädda i 175 grader i ca 20-25 minuter, eller tills kakan har fått fin färg och känns färdig när du provar med en sticka.

skär kakan i rutor och server varm med vaniljglass eller vaniljsås eller kan du även servera den kall till en god kopp kaffe eller te.

Hoppas det smakar! / pyyret

Kommentarer
Postat av: Sara

VAddå att jag blev sugen på de där?!?!?!? Måste göra de hemma innan jag åker!! Och de ska lätt testas på den gröna ön tillsammans med "mina" barn ifall dom blir goda!! :D :D :D

2007-07-17 @ 20:19:10
URL: http://samhradh.blogg.se
Postat av: Johanna


Hejhopp!
Jag blev jätte glad när jag såg att du varit inne och läst samt skrivit!!! Suuuuuuuuuuuuuuuuper kul!!!!
Hoppas allt är bra med dig!
Skriv gärna en liten update om "vårt" jobb om du fortfarande är med i svängarna. Vore kul att veta hur ni har det!
Hälsa alla!
Jag kommer läsa din blogg också!
:)
Kramar från USA!

2007-07-19 @ 03:19:42
URL: http://www.johannabergenholtz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0